Sunday, January 5, 2014

MAJLIS PELANCARAN PROGRAM TRANSISI DAN SEKOLAH PENYAYANG 2014







  
Majlis Pelancaran Program Transisi Guru Penyayang diadakan pada Ahad 05 Januari 2014 jam 7.45 pagi bertempat di dewan SKKBFN1 .  Majlis dirasmi oleh Pn. Rosnani bt Idris Guru Besar SKKBFN1.
Guru bukan setakat menyalurkan ilmu pengetahuan, tetapi merangkumi pendidik akhlak kepada anak muri. Mengajar dalam apa bidang sekalipun, aspek membina sahsiah peribadi seharusnya diletakkan sebagai teras kepada usaha pendidikan.Dalam zaman serba modem serta mencabar, kerjaya guru juga semakin mencabar.
Guru yang penyabar dan penyayang akan berjaya dalam kerjayanya. Apabila nilai itu tersemat kukuh, guru pasti akan menyedari bahawa sabar itu memberkati usaha gigihnya mendidik. Selain itu, guru juga perlu bersedia menerima kepelbagaian watak dan perbezaan tahap kecerdasan anak didik supaya proses pengajaran akan dapat dilaksanakan dengan fikiran tenang.
  Tugas Pendidik atau guru bukan setakat menyalurkan ilmu pengetahuan, tetapi merangkumi pendidik akhlak kepada anak murid. Mengajar dalam apa bidang sekalipun, aspek membina sahsiah peribadi seharusnya diletakkan sebagai teras kepada usaha pendidikan. Dalam zaman serba modem serta mencabar, kerjaya guru juga semakin mencabar. Guru yang penyabar dan penyayang akan berjaya dalam kerjayanya. Apabila nilai itu tersemat kukuh, guru pasti akan menyedari bahawa sabar itu memberkati usaha gigihnya mendidik.
Selain itu, guru juga perlu bersedia menerima kepelbagaian watak dan perbezaan tahap kecerdasan anak didik supaya proses pengajaran akan dapat dilaksanakan dengan fikiran tenang.

MENGAPA KITA MENGADAKAN PROGRAM TRANSISI?
Guru-guru dapat menyelaraskan keperluan kognitif, emosi, kerohanian dan jasmani murid-murid secara menyeluruh sebelum memulakan proses pengajaran dan pembelajaran  secara formal di Tahun Satu.
APAKAH TUJUAN PROGRAM TRANSISI?
Murid-murid dapat menyesuaikan diri dengan persekitaran, guru-guru dan kawan-kawan baru dalam masa yang singkat.
Keseluruhannya bertujuan untuk meningkatkan minat dan semangat murid-murid untuk datang ke sekolah tanpa banyak masalah.



No comments:

Post a Comment